דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מרקיזות: פונקציונאליות ואסתטיקה 

מאת    [ 23/02/2011 ]

מילים במאמר: 465   [ נצפה 2356 פעמים ]

הדיכוטומיה בין פונקציונאליות ואסתטיקה היא נחלת הדורות הקודמים. אם בעבר הדיכוטומיה הזו עמדה בבסיס המחשבה האנושית והייתה נראית כאקסיומה שתעמוד לעד הרי שבדורות האחרונים, או שמא בשנים האחרונות, המין האנושי הוכיח שכבר אין מקום לדיכוטומיה זו ויש לשלוח אותה אל פח האשפה של ההיסטוריה יחד עם אקסיומות פרימיטיביות אחרות כמו נחיתותן של נשים והתיאוריה הגיאוצנטרית. תחום צנוע ומעט נחבא אל הכלים – עיצוב וייצור מרקיזות – מוכיח גם הוא בדרכו הצנועה שאין יותר כל סיבה שהיא להנגיד את הפונקציונאליות ואת האסתטיקה ושגם חפצים יום יומיומיים כמו סוככים מוכיחים שהיופי והמעשיות יכולים ללכת יד ביד אל השקיעה.

אמת, ניתן עדיין למצוא היום חפצים ותופעות שהינם יופי טהור וחסר ערך מעשי. האם השקיעה היא פונקציונאלית? האם תמונה של בוטיצ'לי היא בעלת תפקיד מעשי כלשהו? אמת, ישנם חפצים שהינם פונקציונאליים לחלוטין והם נעדרים כל ניסיון להיראות יפה; אם כי היופי הוא בעיני המתבונן וגם המכשיר המכוער ביותר עשוי להיראות יפה בעיניו של מישהו. אלא שכיום מי שמעוניין בכך יכול ליצור או למצוא וריאציה אסתטית של מכשיר ושל כל חפץ, מעשי ושימושי ככל שיהיה. סוככים שנועדו לספק צל ולהגן על העוברים והשבים, על בני הבית, על הלקוחות במשרד או על באי בית קפה או מסעדה הם חפצים שימושיים. מרקיזות שנמתחות מעל פתחי חנויות, מעל מרפסות וחלונות בבתים הן חפצים שימושיים ובעלי מטרה. האם זה אומר שכל מרקיזה צריכה להיות כעורה? האם לא ניתן למצוא מרקיזות שיהיו לא רק שימושיות אלא גם נאות למראה?

התשובה היא: כמובן שניתן. השוק המתפתח של מרקיזות איננו מוגבל רק לדגמים כעורים ושימושיים. כל מי שמעוניין בכך יכול היום לרכוש מרקיזה שתהיה נאה לעין מבלי לאבד את כל הערכים המעשיים שעושים אותה לפתרון הצללה יעיל במיוחד. הדגמים הקיימים בשוק של מרקיזות מתחלקים לסוגים רבים. אם רוצים ניתן לחלק אותם לשלושה סוגים: השימושיים והכעורים שנועדו לחסרי החוש האסתטי שבינינו שמבקשים מעשיות בכל רגע ורגע של חייהם; האסתטיים וחסרי התועלת שנועדו למעצבים שחיים בספרות של אומנות טהורה ובזים לעולם המעש והסוג השלישי של מרקיזות שהן גם נאות וגם יעילות.

לא מדוב בפשרה או בבינוניות. יופיים של סוככים הוא עובדה קיימת בתנאי שמשקיעים בעיצוב שלהם מחשבה ומאמץ. היעילות של סוככים היא עובדה קיימת בתנאי שלא מתפשרים עליה כדי להשיג אפקט אומנתי טהור או סתם בשביל לחסוך בהוצאות הייצור. השילוב בין יופי ובין יעילות בכל הנוגע לפתרונות הצללה איננו נחלתם של קומץ משוגעים לדבר אלא מהווה יותר ויותר את חוט השדרה המרכזי של הענף שבו איכות, יופי ויעילות הופכים לערכים השולטים ברמה ובשיתוף פעולה. מי שמבקש היום להצליח בשיווק מרקיזות איננו יכול להסתפק ביעילות טהורה ועליו להשקיע גם בצד האסתטי. מי שמבקש לו רק יופי טהור ואומנותי ייאלץ לחפש לו עולם אחר שבו הרוח שולטת לבדה והחומר הוא שמועה רחוקה.

כזה הוא העולם שבו אנו חיים והעידן שבו זכינו להתקיים: מציאות שבה אין יותר הפרדה מוחלט  בין יופי ויעילות; מציאות שבה אסתטיקה ופרקטיקה צועדים יד ביד לעבר השקיעה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב